Den där förbannade "Cottage Cheese" fick mig på tankar

Godmorgon! Gud vad jag har försovit mig!
Jag skulle gå upp kl. 8 i morse, vad är klockan nu?! Elva!?!! Herregud, då stämmer det nog som C säger:
"Du är bra på att måla, äta och sova".
Japp. Där har ni mig.

Ja men nu är jag iallafall uppe, dricker en kopp kaffe, äter en macka med KESO!
Ja, för jag vägrar säga "Cottage cheese". Det heter ju Keso, varför ska dom ändra det egentligen? Alla vet ju vad Keso är, och SÅ många från Sverige åker väl ändå inte utomlands och frågar promt efter Keso heller?
Och om fallet nu är så, ja då får dom som verkligen vill ha Keso på sin semester slå upp ordet i en ordbok tycker jag.

Det svenska språket måste bevaras. Utvecklas möjligen, men bevaras!
Jag har också varit en av dom små fjortisar som pratat i SMS koder, MSN ord. Men jag kom tillbaka till den riktiga svenskan sen.
Jag är kanske inte den bästa på att uttrycka mig i tal och skrift men jag försöker iallafall använda svenska korrekt.
Jag har ju en sambo nu som hjälper mig ganska ofta och genom att härma honom har jag lärt mig en hel del.
"Apa efter mig jag apar före, går det dåligt kan du skylla på mig. Att bara härma nå´n är bra för humöret, jag lovar att inte bli arg på dig" 
Han är GRYM på svenska, hur man skriver och talar. Var skillnaden ligger å så.

Man kan inte skriva som man pratar och inte heller prata som man skriver. Förstår ni?
Jag är lite dålig på att förklara.

Bild lånad av: matservice.se

Kommentarer
Postat av: språkpolisen

Det känns ju skönt att Conny kan fortsätta lära dig det som jag aldrig lyckades med ..Att få ett korrekt skriftspråk åtminstone. Du vet ju vad jag alltid tyckt och tänkt...Bra gumman, man lär så länge man lever! Pussisar

2009-03-06 @ 16:47:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0